5 porties

March 16th, 2009

Dames van 9 staan al eens stil bij ‘t leven. Bij ziek zijn, sterven, eten en drinken.
Anouk vroeg zich af of ze voldeed aan de regel van vijf.
Vijf stukken fruit en groenten per dag.
Eén manier om het zelf bij te houden én te achterhalen, die bovendien nog wat fruit en groenten eten in de hand werkt: een fruit-en groentenkalender.
De kalender houdt drie weken lang netjes bij wat ze allemaal eet, wat groenten en fruit betreft, dan toch.

fruit-en-groentenkalender

Wat blijkt na 2 weken? We halen het, op sommige dagen met gemak. Al moet ik er eerlijk in zijn: die extra wortel gaat er vlugger in. Maar over het algemeen: we komen er met gemak. Een goede les voor mij, om nog maar eens te beseffen hoe belangrijk het is.
Zou het voor moeilijke eters geen duwtje in de rug zijn, of werkt het eerder averechts?

5 Responses to “5 porties”

  1. cica Says:

    Uit ervaring weet ik dat zo’n schema’s best wel eens handig kunnen zijn bij de kindjes. Of het nu voor fruit , groenten of potjes training gaat. Sommigen vinden het zo leuk om alles bij te houden , een stempeltje te plaatsen …. Ze trekken zich eraan op aan zulke schema’s. Ik ben er meestal een voorstander van.

  2. Els Says:

    Ik vind dit een prima idee, geloof ook stellig dat het werkt. Ook voor ons, volwassenen helpt zo’n conrtolemechanisme prima. Denk maar aan de fles water die alle dagen op MOET! Ik maak in de paasvakantie tijd om deze kalender thuis zijn intrede te laten doen!Bedankt voor de tip, Marie!

  3. clarissejananoukmarie Says:

    @Els: Als je links kijkt, zie je mijn kalender hangen, waarop uiterst rechts de hoeveelheden water die ik drink 🙂

  4. annava Says:

    Tof! Wat knap van je dochter dat ze dit zelf ook wou. Meeste kinderen gruwelen bij het gedacht dat ze effectief 5 porties per dag moeten eten.

  5. tante ingrid Says:

    Ben ook weer opnieuw begonnen, Anouk!
    Met de lente in aantocht moet dit wel lukken!Alhoewel….’t is niet altijd gemakkelijk,maar moeilijk gaat ook!

Leave a Reply